søndag 11. oktober 2009

Liste-manía


Åhh det er så gøy å skrive lister. Lister for alt mulig!
Jeg var verre på dette før men har faktisk lyst å begynne å skrive enda flere lister enn jeg gjør pr idag, skal finne meg ei stor notat-bok som jeg kun skal ha til lister :-P

Det jeg skriver lister om idag er:

  • middagsliste
  • to do-lister
  • handlelister

Det jeg kunne tenke meg å begynne med er å skrive disse listene i tillegg:

  • avkryssingsliste for mat pr uke:

    Her er meningen at jeg skal spise sunt. Så jeg skal krysse av for om jeg har tatt tran, vitaminpiller, hvor mye vann jeg har drukket pr dag, hvor mange ganger i uka jeg har spist fisk, hvor mye frukt/grønsaker jeg har spist pr dag/uke osv...

  • treningsliste

    Ha et mål og krysse av når målene for uka er nådd. F.eks 3 treningsøkter a 30 min pr uke. + minimum 1 tur. Så hvis jeg er flink man, tirs og onsdag så kan jeg slække resten av uka...hehe

  • husarbeid

    I ren FlyLady-tradisjon skal jeg sette av 15 min hver dag til husarbeid+ at jeg aldri lar kjøkkenvasken stå skitten når jeg legger meg om kvelden. Bør f.eks ha 3 små huslige prosjekt pr dag (f.eks oppvaskmaskinen, henge opp en klesvask, tørke støv i karmene)

  • kreativ og inspirasjons-liste

    Bør ha en liste hvor jeg kan skrive ned innfall jeg får og ideer som plutselig popper opp. Bør være en liste til Butikken min og en liste til den private Sally m familie :-) Men kanskje det er bedre å skrive alt dette ned i ei notatbok istednfor lister? Og så kan jeg i tillegg klippe ut gode ideer jeg finner i blader som f.eks KK og lime de inn der? JA!!

  • To-do list

    Ja jeg vet jeg skrev at jeg allerede fører en slik liste, men jeg skriver den som regel på mobilen og det er ikke fullt så effektivt...bedre å ha en fysisk liste som jeg kan se på som ligger fremme og som jeg kan krysse ut på.


    Og så må jeg bare si noe til om lister for de som kanskje ble inspirert til å lage, det er viktig at når du er ferdig å skrive listen og du har fullført enkelte punkt; ikke stryk ut!!! Sett heller et kryss bak når du har fullført oppgaven. På den måten kan du lettere se hva du faktisk har gjort opp gjennom, er jo nesten som en dagbok det :)

    En annen ting som jeg syns er viktig, å ikke bruke så mye tid på "ting" at man glemmer menneskene rundt deg. De er jo viktigst!

    Så her kommer den siste lista:

  • Sosial-liste

    Ha en date i mnd med typen, og treffe venninner minst 1 gang i uka. Har man en liste eller kanksje enda bedre, en kalender så kan man i begynnelsen av uke eller på slutten av forrige uke avtale en dag med venninner. Og daten med typen bør jo også planlegges. Skaff barnevakt og ta dere en kino!! Det burde gjelde for meg også men nå har det seg sånn at lillegutt er ganske liten enda og ikke så lett for svigermor å passe, men om ett par mnd nå så er vi igang med datinga igjen...:)

    Da er det bare å gå til innkjøp av smekre lister, blokker og notatbøker. Jeg skal se om jeg finner noen fine noen i Grønn Hverdags nettbutikk!

.....kommer vel ikke til å ha tid til annet ennå skrive lister jeg nå fremover :-P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tilpasset søk