torsdag 1. oktober 2009

Starte nettbutikk...

Jeg har endelig bestemt meg for å starte nettbutikk. Den skal henge sammen med Lev Logisk og være en slags utvidelse av den. Derfor må produktene såklart være miljøvennlige og helst økologiske :)

Har vurdert det lenge men innsåg plutselig at hvis jeg noen gang skal nå drømmen jeg har om å starte opp en fysisk butikk/kafe så bør jeg begynner med nettbutikk. På den måten kan jeg lære om drifting, lover og regler, markedsføringstaktikker og mye annet uten å risikere en hel masse hvis det skjærer seg. I tillegg får jeg nå muligheten til å tjene ekstra penger som skal gå til oppstart av butikken. Nå sitter jeg nemlig bare å ruger på noen oppsparte penger og lurer på hvordan de kan vokse best mulig. Har vurdert å sette de i fond men kom frem til at den som intet våger intet vinner og at pengene faktisk kan få flest ben å gå på dersom jeg investerer de i en nettbutikk :)

I helga skal vi til Ålesund og holde dåp for minstemann så da blir det ikke tid til noe men på onsdag den dag begynner jeg!

Det jeg må ta stilling til er:

- hvilken nettbutikk-løsning jeg skal velge
- hvilken betalings-løsning jeg skal velge
- hvordan jeg skal markedsføre produktene
- og ikke minst: hvilke varer jeg skal selge

I tillegg må jeg registrere bedriften i Enhetsregisteret (har bestilt engangskoder fra Brønnøysund-registeret), skaffe meg en logo (helst en rimelig en), sette meg inn i basice lover og regler, melde meg på etablerer-kurs på EVA-senteret, og skaffe meg leverandører...

Hvis noen detter innom som har noe erfaring på dette feltet så ikke nøl med å ta kontakt :)

Dette blir moro!!

5 kommentarer:

  1. Hei! Dette er et spennende prosjekt. Du lister opp diverse som du må ta stilling til, og her er noen kjempetips som kan gi deg en knallstart.


    * Hvilken nettbutikk-løsning skal jeg velge.

    Jeg anbefaler ZenCart og Ubercart.


    * hvilken betalingsløsning

    Les denne gode artikkelen om å motta betaling over internett


    * Hvordan du kan markedsføre produktene

    Her er en god artikkel om å starte suksessrik nettbutikk. Det er også mange råd rundt markedsføring via Finn og QXL på den siden.

    Les og ta for deg rådene, da kan du gjøre det skikkelig bra.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg følger din etablering med spenning... er selv i tenkeboksen, og har veldig lyst til å starte nettbutikk... har en helt fersk blogg, som kanskje kan være en begynnelse til å la grûnderspiren vokse ut i en blomstrende nettbutikk :)

    SvarSlett
  4. Hvilke varer er vanskelig å svare på, men kan anbefale deg CS-Cart fra www.NettXpress.no - dersom du skal sterte nettbutikk. Der kan du velge om du skal ta betalt med: PayPal, Nets, DIBS og over 50 andre betalingsløsninger.

    En veldig god nettbutikkløsning dersom du skal selge til kunder i Norge.

    SvarSlett

Tilpasset søk