lørdag 16. mai 2009

Graviditeten fra 3-6 måneder

Det andre trimesteret strekker seg fra den 3 til den 6 måneden i svangerskapet.

Dette trimesteret sies å være det beste. Formen kommer seg, man slapper mer av i forhold til at sjansen for spontanabort er redusert og det er deilig å kunne dele nyheten med andre. I tillegg er det nå magen begynner å syns og for noen kan det være en befrielse at det enedelig begynner å vise.

Når jeg gikk over i det andre trimesteret følte jeg at energien min kom tilbake. Jeg ble faktisk litt sånn superkvinne en periode og fikk blant annet støv på hjernen. Noe jeg aldri har hatt før :-P
Jeg hadde vært mye plaget av astma og allergi i og med at den ble verre når jeg ble gravid. Dette fikk den konsekvensen at jeg ville ha det støvfritt og rent rundt meg til enhver tid. Jeg tror aldri jeg har rydde og tørket støv og vasket så mye som under det andre trimesteret.

Av plager så fikk jeg gradvis ganske vondt i hodet. Sta som jeg er tok jeg ikke paracet en eneste gang selvom jeg visste at det var tillatt (ibux er IKKE tillatt derimot). Jeg prøvde å drikke mye vann men følte ikke at det hjalp. Det var faktisk ingenting som hjalp, men å sitte forran en pc-skjerm hele arbeidsdagen bidrog definitivt ikke på noen positiv måte.

Jeg begynte naturlignok å glede meg til ultralyden som vanligvis taes rundt uke 18. Jeg hadde fått time den 9.februar. Selvom jeg gledet meg mest var det også negative tanker inne i bildet. Det var liksom sort eller hvitt. Enten levde du og alt var bra med deg, eller så gjorde du ikke det. Og selvom prosentene talte for det første alternativet kan man jo aldri vite med sikkerhet.

Dagen kom og det var en rar og litt ekkel følelse å gå opp trappen til gynekologens kontor. Jeg var så spent. Legen stilte meg noen obligatoriske spørsmål og såg på helsekortet mitt. Så fikk jeg legge meg på en benk og han helte på en gjennomsiktig gelé på magen min og begynte å lete etter babyen med ultralyd-utstyret sitt. En liten tass kom frem på skjermen og vi såg raskt at hjertet hamret og at han bevegde seg ivrig. Jeg tenkte ikke engang på hvilket kjønn du var, jeg var bare lettet over at alt var bra. Legen snakket litt om ryggmargen og hjernehalvdelene etc...men alt jeg trengte å vite var at "alt ser fint ut".
Mot slutten spurte min kjære om det var mulig å se hvilket kjønn det var. "Gutt", var svaret vi fikk. "100% sikkert?" spurte kjæresten min, "tja..ihvertfall 90", svarte legen.

Min mistanke hadde blitt bekreftet. Vi fikk en gutt! Og navnet var allerede klart, han skulle hete Sakarias.

Jeg kjente han ikke før uke 21, og da var det bare noen små spark som jeg ikke helt visste om var spark engang. Noen uker senere begynte jeg å kjenne han regelmessig og i slutten av andre trimester var det full fest der inne :) Utrolig deilig følelse!

Bortsett fra en forverring av allergi og astma og noe vondt i hodet så var andre trimesteret slik som jeg hadde lest om, det beste av de tre trimesterne. Man blir jo litt slitnere enn før og trenger litt mer hvile, men tar du hensyn til det er andre trimester bare å glede seg til :)

Nå er jeg i 3.trimester og har ca 8 uker igjen til termin. 3.trimester vil jeg skrive om når babyen er født :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tilpasset søk