søndag 26. april 2009

Kjøkkenhage

Jeg er ingen gartner. Men når det er sagt så er vel ingen født gartnere? Det må jo læres en gang og for meg begynner læringsprosessen i vår.

Tidlig i april gikk jeg til innkjøp av plastpotter med hull i bunnen ca 10 x 10 cm store, en sekk med så og kaktursjord og frø til fire forskjellige urter.

Jeg fylte 8 potter nesten fulle med jord og sådde samme urt i 2 potter. Altså 2 potter med basilikum, 2 med persille, 2 med koriander og 2 med gressløk. Jeg sådde 3 frø i samme potte i hver sin del av potta.


Jeg stilte de i et nordvent vindu og hadde gløtt på vinduet så det skulle bli svalt. Jeg dusjet jorda med en spray vann hver dag. Men bortsett fra den ene potta med koriander spirte det ikke...

Etter 2-3 uker bestemte jeg med for å så på nytt i samme pottene. Denne gangen vannet jeg litt mer hver dag for å holde jorda gjennomfuktet (men ikke våt). Jeg satt pottene i et sydvendt vindu men uten direkte sol. 2-3 dager senere begynte ting å skje.

Nå, ca ei uke senere og i slutten av april spirer endelig de fleste urtene.

Begge pottene med koriander, begge pottene med basilikum og idag såg jeg den første spiren hos persillen. Gressløken venter jeg enda på...
Det er givende å dyrke selv, og ekstra moro med urter eller grønsaker som man kan bruke i maten. Og ikke minst, det er 100 % miljøvennlig og økologisk ;)

2 kommentarer:

  1. Dette skal jeg også prøve, pluss kanskje tomater og paprika! Miljøvennlig og økologisk liker vi:))

    SvarSlett
  2. Ja de grønne fingrene kommer ikke av seg selv så vi får bare sette igang....hehe..tenkte å kjøpe tomattre ferdig og ha først i vinduskarmen og så ut på sommern...paprika? Går det ann? OG asparges! Det skal e prøve!

    SvarSlett

Tilpasset søk